Beschrijving
Een kaars uitblazen is natuurlijk niet moeilijk. Maar probeer het eens van 2 meter afstand. Dan wordt het toch wat moeilijker!
Bij deze activiteit strijd je in teams tegen elkaar. Het doel is simpel. Blaas het waxinelichtje van de tegenpartij uit maar zorg er tegelijkertijd voor dat jullie eigen lichtje blijft branden! Start met het maken van teams. Je hebt minimaal 2 teams nodig maar het is leuker als je met 3 of 4 teams speelt. Zorg dat elk team 2 tot 4 spelers heeft.
Maak nu het speelveld. Dit is een cirkel van 4 meter doorsnee. (Als je 4 grote passen maakt, heb je ongeveer 4 meter.) De cirkel kun je het beste aangeven met een groot touw of stoepkrijt (buiten). Zet de schotels in het midden van de cirkel op de grond. Elk team heeft een eigen schotel met een eigen waxinelichtje. De afstand van de schotels naar het touw moet altijd 2 meter zijn. Leg de benodigdheden per team klaar (zie het kopje ‘Wat is er nodig?’).
De opdracht:
Blaas/maak de waxinelichtjes van de andere teams uit en zorg er tegelijkertijd voor dat het waxinelichtje van je eigen team blijft branden. Hiervoor mag niemand, op welke manier dan ook, de cirkel betreden! Alles moet dus op een afstand van minimaal 2 meter gebeuren.
Bedenk met je team een mooie constructie. Je mag hiervoor alleen de materialen gebruiken die je hebt ontvangen. Wanneer alle teams hun constructie hebben gebouwd, bepaalt de spelleider dat de wedstrijd echt begint. Elk team mag van achter het touw proberen het waxinelichtje van de andere teams uit te blazen. Per uitgeblazen lichtje krijgt dat team 1 punt. Je kunt zelf bepalen wanneer de wedstrijd is afgelopen. Bijvoorbeeld het eerste team met 3 punten heeft gewonnen.
Komt er iemand van het team met een lichaamsdeel in de cirkel? Dan krijgt dat team een straftijd van 20 seconden en mogen ze 20 seconden niet meedoen. De andere teams krijgen hierdoor meer kans een waxinelichtje uit te blazen. In het heetst van de strijd is 20 seconden best lang.