Timmeren met kleuters

Click to rate this post!
[Total: 3 Average: 2]

Deelnemers

kind alleen
kind onder begeleiding

Leeftijd

0 tot 4 jaar
4 tot 6 jaar
6 tot 8 jaar

Plaats

binnen

Ontwikkeling

Levensecht
Legenda

Wat is er nodig?

een houten plank
spijkers
een wasknijper (van hout)
een hamer

 

Beschrijving

Aan de slag met een hamer en spijkers, maar dan wel zonder zere vingers omdat je er per ongeluk op slaat!

Bezig zijn met stoere materialen als een hamer en spijkers vinden kinderen vaak vanaf jonge leeftijd al erg leuk. Uiteraard brengt dit ook wat risico’s met zich mee. Met deze activiteit is het risico op zere vingers in ieder geval een stuk kleiner!

Ga aan tafel zitten met een stuk hout, wat spijkers, een hamer en een wasknijper. Zorg dat de spijkers niet langer zijn dan de dikte van het hout. Zo voorkomt u gaten in de tafel. Laat uw kind zien hoe hij of zij, met een hamer, de spijker in het hout kan slaan. Wanneer uw kind de bedoeling van de activiteit begrijpt kunnen jullie samen gaan oefenen. Gebruik de wasknijper als verlengstuk van uw vingers. Plaats de wasknijper zo dat de spijker er tussen blijft zitten. Je kunt nu het uiteinde van de wasknijper vasthouden. Op deze manier houdt u de spijker wel op de juiste plek, maar zijn uw vingers niet te dicht bij de plek waar uw kind met de hamer slaat.

Laat uw kind heerlijk experimenteren met het hamerspel. Hierbij gaat het helemaal niet om het resultaat maar juist om het oefenen van de beweging. Met wat oudere kinderen kunt u naderhand nog een activiteit doen met het stuk hout (met spijkers erin). Bijvoorbeeld door de spijkers met elkaar te verbinden met verschillende kleuren touw/wol. Zo kun je een spinnenweb maken, of een ander mooi figuur.

 

 

Wat levert het de kinderen op qua ontwikkeling, ontspanning en plezier?

Met deze stoere versie van ‘hamertje tik’ oefenen kinderen hun fijne motoriek en hun oog/hand coördinatie. Oog-hand coördinatie wil zeggen dat er afstemming is tussen wat je met je handen doet en wat je met je ogen waarneemt, en omgekeerd. Deze ontwikkeling begint al als kinderen zo’n 6-9 maanden oud zijn en de afstemming wordt steeds beter naarmate kinderen zich verder ontwikkelen. De ontwikkeling van de oog-hand coördinatie is belangrijk voor tal van dagelijkse bezigheden. Bijvoorbeeld schrijven, objecten verplaatsen, typen, auto rijden enzovoorts.

Jonge kinderen vinden materialen die ze volwassenen zien gebruiken vaak erg interessant. Ze willen graag ervaren hoe het voelt om ook ‘groot’ te zijn en oefenen spelenderwijs graag met deze rollen. Ze imiteren papa, mama, opa of de klusjesman of -vrouw dan ook graag in het gebruik van echt gereedschap. Het draait bij deze activiteit niet om het eindresultaat. Het draait vooral om de oefening en het beleven van plezier!