Een papieren Eifeltoren

Click to rate this post!
[Total: 5 Average: 2.8]

Deelnemers

kind alleen
kind onder begeleiding

Leeftijd

4 tot 6 jaar
6 tot 8 jaar
8 tot 12 jaar

Plaats

binnen

Ontwikkeling

Spelen en onderzoeken
Legenda

Rubrieken

Wat is er nodig?

verschillende kleuren papier in stroken (als je geen stroken hebt kun je deze ook zelf knippen uit A4 papier)

plakband

een liniaal

een schaar

 

Beschrijving

Als je 1 papiertje vasthoud tussen 2 vingers dan valt het blaadje slap naar beneden. Toch kan papier heel sterk zijn! En dan is het opeens supercool om er mee te bouwen.

Verzamel verschillende kleuren papier. Kant en klare stroken zijn het makkelijkst, maar wanneer je deze niet hebt kun je natuurlijk zelf stroken knippen uit papier. Knip lange stroken die ongeveer 3 cm breed zijn en 9 cm lang.

Leg nu 1 strookje naast de liniaal en zet een puntje op 3 cm en op 6 cm. Vouw het strookje nu op die plekken dubbel zodat je strook 2 vouwlijnen heeft. Vouw het papier nu zo dat het een driehoek wordt en plak de twee losse uiteinden aan elkaar met een plakband. Doe dit met alle strookjes. Dit kost even tijd, maar hoe meer driehoekjes je hebt hoe beter en hoger je straks kunt bouwen!

Wanneer al je papierendriehoekjes klaar zijn kun je gaan bouwen. Denk eens na over een handige constructie. Er zijn heel veel manieren mogelijk. Als je nog strookjes papier over hebt kun je deze er soms ook tussen leggen. Denk maar eens aan het bouwen van een kaartenhuis.

Wist je dat?
Een driehoek de sterkste vorm is waarmee je kunt bouwen. Kijk maar eens goed om je heen. Heel veel gebouwen zijn met driehoekvormen gemaakt. Bijvoorbeeld de Eifeltoren in Parijs of de Erasmusbrug in Rotterdam. Veel achtbanen zijn ook van driehoek constructies gemaakt!

 

Tips & Tricks

Probeer eens om wat gewicht op je bouwwerk te plaatsen, dan zie je pas echt hoe sterk het papier is!

 

Wat levert het de kinderen op qua ontwikkeling, ontspanning en plezier?

Deze activiteit doet een beroep op de creatieve ontwikkeling doordat er nagedacht moet worden over wat er gebouwd gaat worden. Verzin je iets zelf of bouwen je juist iets na? Het leuke aan deze activiteit is dat je zowel vrij eenvoudige constructies kunt maken, maar ook veel ingewikkeldere. Doordat kinderen worden uitgedaagd om na te denken over de constructies van gebouwen leren kinderen anders kijken naar de gebouwen om hen heen. Op een wiskundige manier! Ga er lekker op uit in de omgeving en kijk en praat met elkaar over de gebouwen en de constructie hiervan. Maak bijvoorbeeld foto’s en bedenk samen hoe je iets na zou kunnen maken. Dat geeft een wandeling ineens een heel andere dimensie.

Hoe kan dat nou?

Hoe kan dat nou?
Teq: Hoe kan dat nou?
Je constructie is nu best sterk! Je kunt er zelfs een boek op leggen zonder dat het instort. Dit was nooit gelukt met een paar losse blaadjes. Het verschil zit hem in de vorm van het papier. Je hebt nu van een plat stukje papier driehoeken gemaakt. Driehoeken zijn heel sterk. Een driehoek is vormvast, dat betekend dat hij niet van vorm veranderd als je er op drukt. Het gewicht wordt namelijk verdeeld over de hele driehoek.  
Teq: Waarom? Daarom