Stilleven namaken

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]

Deelnemers

kind onder begeleiding

Leeftijd

0 tot 4 jaar
4 tot 6 jaar
6 tot 8 jaar

Plaats

binnen

Ontwikkeling

Levensecht
Legenda

Wat is er nodig?

Een stilleven (of plaatje/foto/poster) met herkenbare voorwerpen die je in huis hebt.

Beschrijving

Zoek een schilderij, poster, tekening of foto van een stilleven. Bijvoorbeeld met fruit of servies. Samen zoek je de materialen op in huis en leg je ze bij elkaar. Probeer nu samen het schilderij zo goed mogelijk na te maken. Kijk wat hetzelfde is. En wat is er juist anders. Benoem de voorwerpen. Vertel of bespreek waarvoor je ze nodig hebt of gebruikt. Je kunt de voorwerpen ook tellen. Of de kleuren beschrijven.

Je kunt het ook iets moeilijker maken! Maak eerst het schilderij na en haal dan iets weg. Wat is er weggehaald? Of leg er juist iets nieuws bij. Zo leer je je kind kijken naar de verschillen!

Tips & Tricks

Werk met materialen die herkenbaar zijn voor jonge kinderen. Benoem zoveel mogelijk voorwerpen die jullie gebruiken. Dat is goed voor de taalontwikkeling. Je kunt begrippen als naast elkaar, erachter en ervoor uitleggen. Ook kun je de kleuren van de voorwerpen benoemen en oefenen.

Wat levert het de kinderen op qua ontwikkeling, ontspanning en plezier?

Normaal maak je een foto en maak je van driedimensionaal (3D) ééndimensionaal (1D). Bij deze activiteit maak je iets levensecht en maak je het weer 3D. Je bent niet alleen bezig met de taalontwikkeling (benoemen van de voorwerpen en praten over wat je ziet en nodig hebt), maar ook met ordenen (waar ligt wat?) en rekenen (hoeveel voorwerpen zie je, zijn het er evenveel?).