Nieuws van de toekomst

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]

Deelnemers

groep kinderen

Leeftijd

8 tot 12 jaar
12+ jaar

Plaats

binnen
buiten

Ontwikkeling

Participatie
Legenda

Wat is er nodig?

Beeldmateriaal van Jeugdjournaaluitzendingen van nu en vroeger. Pen en papier. Informatie over onderwerpen. Een camera of smartphone en eventueel een microfoon. Spullen voor in je filmpje.

Beschrijving

Welk nieuws zal er in het Jeugdjournaal van 2050 zitten? Jij mag het bedenken. Maak een uitzending uit de toekomst.

Onderzoek
Doe eerst onderzoek. Bekijk een aantal Jeugdjournaaluitzendingen van nu. Die vind je op de website van het Jeugdjournaal. Bedenk: hoe is de opbouw van het programma? Welke rubrieken (vaste nieuwsonderdelen) vind je terug? Hoe wordensocial media ingezet? Welke techniek wordt gebruikt? Doe dit ook met uitzendingen van 30 jaar geleden. Die kun je vinden op
YouTube. Zoek bijvoorbeeld op: Jeugdjournaal 1990. Kijk wat de overeenkomsten en verschillen zijn.


De inhoud
Het nieuws uit 2050 is nog niet bekend. Denk na over de inhoud van jullie uitzending. Welke onderwerpen komen aan bod? Is er in 2050 een rage of trend? Welke mensen zijn bekend? En waardoor? Worden er woorden gebruikt die nu nog niet bestaan? Schrijf al jullie ideeën op. Werk daarna deonderdelen van de uitzending uit.

De uitzending
Verdeel de rollen. Wie wil presenteren? Wie is de verslaggever? En de cameraman? Welke rollen zijn er nog meer? Bedenk dan wie wat gaat doen en zeggen. Oefen de uitzending. Neem hem daarna een paar keer op, tot je tevreden bent. Je kunt de opnames ook bewerken met geluid en tekst. Wil je jullie nieuwsuitzending delen op social media? Vraag dan eerst toestemming aan je ouders

Tips & Tricks

  1.  Doe of er iets is opgegraven (een voorwerp van nu). Iets wat in 2050 niet meer bestaat en dan dus heel bijzonder is. Maak er een nieuwsitem van.
  2. Bewaar je nieuwsuitzending en bekijk hem in 2050. Het liefst met het team waarmee je nu hebt samengewerkt. Hoe dicht zaten jullie bij de werkelijkheid?

Wat levert het de kinderen op qua ontwikkeling, ontspanning en plezier?

Je vergelijkt uitzendingen van nu en vroeger. Door te kijken naar de overeenkomsten enverschillen ontdek je hoe een nieuwsuitzending eruitziet. Dit helpt je bij het fantaseren over een uitzending in de toekomst. Je oefent ook met kritisch kijken naar je eigen werk. Wat gaat goed? En wat kan nog beter?