Koning mag ik nu gaan schaken?

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]

Deelnemers

groep kinderen

Leeftijd

4 tot 6 jaar

Plaats

binnen
buiten

Ontwikkeling

Samen
Legenda

Wat is er nodig?

Voordat je met het spel kunt beginnen, maak je een veld met (zwart en witte) vlakken. Net als een schaakbord. Dit kan je doen door met krijt vlakken te tekenen, met tape lijnen te maken of met stukken karton.

Het SWKGroep speluitleg boekje om de regels van de schaakstukken te weten.

Beschrijving

Dit spel wordt gespeeld zoals Schipper mag ik overvaren.

Eén kind is de koning, de koning staat aan één kant van het schaakveld. De overige kinderen zijn de schaakstukken. Zij staan aan de andere kant van het veld (de gezichten van de schaakstukken en de koning naar elkaar toe).

Het liedje wordt gezongen (de wijs van Schipper mag ik overvaren?):
Kinderen: ‘Koning mag ik nu gaan schaken ja of nee, moet ik dan een vakje raken, ja of nee?’
De koning: ‘ja’
De kinderen: ‘hoe?’
De koning: ‘als een pion (loper, toren, paard, etc.)’ Op het moment dat de kinderen dat horen, gaan ze als dat schaakstuk naar de overkant van het veld. Bijvoorbeeld: ‘Als pion!’ De kinderen springen steeds 1 vakje naar voren. De koning mag de schaakstukken tikken.  Zodra de schaakstukken aan de andere kant over de lijn zijn, zijn ze veilig. De spelers die getikt zijn, gaan aan de kant staan.

Tips & Tricks

Voor de allerkleinsten zijn de pion en de dame al uitdagend genoeg. Oefen eerst hoe deze bewegen, zonder dat ze getikt kunnen worden. De kinderen moeten rekening met elkaar houden, zodat ze niet botsen.

Voor de oudere kinderen die het spel beheersen, is het paard een echte uitdaging. Eerst voordoen en met kleine groepjes oefenen. Als het echt goed gaat, kun je het tikelement toevoegen.

Hoe kan dat nou?

Hoe kan dat nou?
Teq: Hoe kan dat nou?
Net als bij het schaken leren de kinderen omgaan met winst en verlies en spanning en het vraagt wat van hun concentratie. Daarnaast maken ze kennis met de schaakstukken en leren ze dat de schaakstukken zich op hun eigen manier over het veld voortbewegen.
Teq: Waarom? Daarom